SUBHANALLAH!! INILAH SEBAB SURAH AD DHUHA DAPAT MENGUBAH HIDUP KITA

Mayoritas daripada kita ketahui dan juga hafal surah ad - dhuha dan juga arti yang di informasikan agak gampang buat difahami apabila kembali kali membacanya. tetapi, terdapatkah kita sempat sedar bahawa surah ad - dhuha sesungguhnya telah berikan pendedahan berbentuk pengajaran dan juga kesannya dalam kehidupan seharian kita?

surah ini telah diwahyukan kepada nabi muhammad saw kala baginda tidak menemukan apa - apa wahyu langsung sepanjang 6 bulan (tidak tercantum mimpi). kala itu, fikiran baginda berasa amat tersendat dan juga tertekan sampai - sampai baginda mempercayai bahawa allah taala telah menyisihkannya dan juga tidak mahu lagi baginda jadi seseorang nabi.
tidakkah dalam hidup kita pula merasai perasaan yang sama? kala kita merasakan sesi iman kita goyah, tiada lagi khusyuk dalam menunaikan solat dan juga sesi ikatan kita dengan allah menyusut?

pada masa yang sama, kita pula merasakan tiap doa yang dipohon tidak hendak dimakbulkan oleh allah, seluruh solat yang dikerjakan merasa cuma percuma dan juga tidak mendatangkan kesan yang positif dalam diri. asumsi yang lebih dahsyat bagaikan seseorang manusia biasa bahawa allah tidak lagi hirau apatah lagi buat mengasihi kita.

diakibatkan perkara - perkara itu, surah ad - dhuha telah diturunkan dan juga diwahyukan kepada nabi muhammad saw buat menghilangkan seluruh watak mazmumah dan juga kebalikannya mempraktikkan kepada diri baginda tentang keamanan, watak mahmudah dan juga yang amat berarti tentang jaminan allah tidak hendak meninggalkan baginda saw dalam apa jua kondisi sekalipun.
dari sana pula, dengan kondisi kita bagaikan manusia biasa yang kerap dilanda kesulitan, tekanan mental, dan juga lenyap tempat pergantungan, allah hendak berikan jalur buat kita yakin pada pergantungan allah di samping hidup dengan tenang dan juga nyaman. jadi, apa yang dikatakan dalam surah tersebut? kita perhatikan pada tiap ayat satu persatu.

#1 – (وَالضُّحَىٰ ) – “demi waktu dhuha” (kala matahari naik setinggi galah)

masalah ini lah masalah kesatu yang butuh kita dengar apabila kita hadapi tekanan – bangun dan juga lihatlah sinar matahari! mau diingatkan bahawa tiada keazaban dan juga kesuraman berlaku dalam hidup kita. cuma butuh buat bangun dan juga amati sinar dekat kita.

#2 – ( وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى) – “dan demi malam buat menaungi kegelapan. ”

mengapa seketika pada ayat kedua, dinyatakan tentang kegelapan? dia merupakan bertujuan buat memesan kepada kita bahawa malam diperuntukan oleh allah taala buat membagikan kita istirahat dengan selesa. kebiasaannya, apabila kita dirundung dengan tekanan ataupun tekanan mental, secara automatik, warna tidur kita hendak hadapi pergantian serupa tersedar sejauh malam ataupun tidur sejauh hari.

masalah serupa itu sesungguhnya hendak berikan kesan yang negatif kepada minda kita. oleh perihal yang demikian, ayat kedua dalam surah ad - dhuha ini berikan peringatan bahawa allah menjadikan malam buat manusia mampu menenteramkan minda dan juga jiwa dari hadapi tekanan.

#3 – (مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ) – “tuhanmu tidak meninggalkan engkau (muhammad) dan juga tidak pula membencimu”

ayat ketiga ini begitu luar biasa! secara terangan allah taala telah berikan peringatan bahawa ia tidak hendak sempat melupakan, meninggalkan apatah lagi buat membenci kita bagaikan manusia yang lemah. ia sentiasa terdapat buat manusia yang beriman kepadanya.

#4 – (وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ) – “sesungguhnya, akhirat itu lebih baik bagimu dari dunia”

apabila kita hadapi stress dalam hidup, tentu banyak kali kita berfikir: terdapatkah pengakhiran hidupku ditakdirkan begini? terdapatkah tiada langsung pergantian yang baik dalam hidupku?
apabila kita mempersoalkan tentang takdir hidup kita, ayat keempat dalam surah ad - dhuha telah berikan jawapan yang tersadu.

apabila kita hadapi kesedihan sampai menimbulkan tekanan mental tentang hidup, allah taala telah menarangkan dalam ayat 4 tersebut iaitu kehidupan di dunia cumalah sedangkan dan juga tiada kehidupan yang lebih baik buat ditandingi melainkan kehidupan di akhirat yang kekal abadi.
apabila kita yakin bahawa akhirat itu bentuk dan juga menggambarkan tempat tinggal yang kekal, dia hendak menolong kita buat optimis pandang ke hadapan mengejar jannah.

bersamaan dengan masalah itu, dia pula menolong kita buat yakin bahawa seluruh permasalahan, tes dan juga cubaan yang dirasakan di dunia cumalah sedangkan dan juga syarat allah taala buat kita bagaikan hambanya. bila kita berjaya hadapi tes itu dengan penuh keimanan, syurgalah tempat yang tersadu buat kita.



#5 – (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ) – “dan sebetulnya allah hendak berikan kepadamu (limpah kurnianya) dan juga engkau senantiasa berpuas hati”

ini menggambarkan janji allah taala kepada kita bagaikan umat manusia bahawa jannah menggambarkan ‘hadiah’ yang teragung bila kita melakukan perintahnya. nyatanya allah hendak membalas seluruh amalan kebaikan yang kita buat dengan membuatkan kita seluruh berasa gembira! subhanallah!
oleh itu, terdapatkah masalah itu masalah yang tersadu buat didengar sehabis kalian dilanda kemurungan dan juga berasa tertekan dengan permasalahan yang dialami?

#6 – (أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَىٰ) – “bukankah ia mendapatimu bagaikan seseorang yatim, kemudian ia melindungimu”

lewat ayat keenam ini, allah taala telah berikan sebab buat kita yakin hendak janjinya yang telah dipaparkan pada setengah kesatu ayat ad - dhuha ini. apabila ayat keenam ini disuarakan, tentu ramai antara kita berfikir: gimana ayat yang menjurus tentang anak yatim berkaitan dengan kita?

cuba renungkan. berapa banyak kali dalam hidup kamu kala ditimpa kesakitan ataupun berasa kesunyian, kamu merasakan tiada sesiapa yang hirau tentang kamu? siapa pula yang salah satunya terdapat buat kamu pada kala itu? jawapannya allah! ia yang sentiasa melindungi kamu dan juga membimbing kamu mengganti kehidupan dari kemungkaran ke arah kebaikan.

#7 – (وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ) – “dan ia mendapatimu bagaikan seseorang yang tiada pedoman kemudian ia berikan anugerah kepadamu”

berapa ramai daripada kita telah menyimpang ke arah kesesatan dari islam yang sebenar kemudian telah menemui pribadinya berulang? meski hakikatnya kita dilahirkan bagaikan seseorang muslim?
sebetulnya, pada kala itu allah jua lah yang telah berikan nur dan juga anugerah kemudian bawa kita berulang ke jalur yang lurus kemudian tunduk kepadanya. di samping itu, secara tidak langsung telah mempraktikkan kehidupan kita bagaikan seseorang muslim. alhamdulillah!

#8 – (وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ) – “dan ia mendapatimu bagaikan seseorang yang miskin, kemudian ia membagikan kekayaan”

dalam kehidupan seharian, bisa jadi mayoritas daripada kita sempat lewat tempoh ketiadaan wang dan juga harta. saat ini, apabila kita imbas berulang, barulah kita sedar bahawa dalam kesukaran kewangan yang ditakdirkan buat kita hadapi, cuma allah yang berikan rezeki kepada kita dalam apa jua wujud.
jadi, apabila seorang berposisi dalam tekanan, berinya contoh tentang gimana allah taala boleh membantunya jadi lebih kental dalam mengharungi tiap perkiraan yang tiba dan juga percayalah janji allah itu tentu.

#9 – (فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ) – “maka terhadap kanak - kanak yatim, janganlah engkau berlaku sewenang - wenangnya”

ayat ini menampilkan penawar tersadu kepada permasalahan tekanan!
mayoritas orang yang hadapi tekanan hidup, mereka merasakan hidup mereka tiada lagi manfaatnya dan juga merasakan pula tiada siapa yang lebih teruk berbanding hidupnya.
ayat ini menegaskan kita bila kita berasa tertekan dan juga lenyap harapan buat hidup, lihatlah kehidupan orang yang jauh lebih sulit dari kita. cuba amati kanak - kanak yatim. mereka tiada sesiapa apatah lagi insan - insan yang mencintai dan juga melindungi mereka. dibanding dengan kita yang terdapat keluarga, tempat tinggal dan juga santapan disediakan di atas meja, masih menyangka kehidupan kita tidak baik? subhanallah!

#10 – (وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ) – “dan terhadap orang yang meminta - minta, janganlah engkau mengherdiknya”

satu lagi contoh yakni pengemis – dia merupakan satu pengajaran dan juga peringatan kepada kita tentang allah taala telah banyak merendahkan rezeki berbentuk kebendaan kepada kita – santapan, baju dan juga tempat tinggal.

berapa ramai antara kita yang sempat tidur dalam kelaparan? berapa ramai antara kita yang tiada baju buat menutup badan? berapa ramai lagi antara kita yang tiada rumah buat dituju?
contoh - contoh yang mengaitkan kanak - kanak yatim dan juga pengemis ini merupakan buat mengajar kita biar sentiasa bersyukur dengan keberkatan yang allah taala telah bagikan kepada kita tanpa ia memohon berulang.

syukur ini pula sesungguhnya satu trik buat kita menanggulangi permasalahan kemurungan yang menyerang dalam diri kita. dengan kerasa syukur, ikatan kita dengan allah berulang terjalin.

#11 – (وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ) – “dan terhadap nikmat tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur”

ayat terakhir ini merupakan menimpa trik buat mengekalkan iman dan juga jalinan dengan allah taala iaitu lewat pemikiran, kemuliaan dan juga obrolan tentang keberkatan allah!
baik dari segi halaqah, pembicaraan dengan pakar keluarga dan juga kawan - kawan ataupun juga lewat dakwah. tidak hanya daripada itu, buat sentiasa dekatkan hati dengan allah taala, haruslah memperbanyakkan membaca al - quran, berzikir dan juga mendatangi kuliah - kuliah agama kemudian menghayatinya.

jadi, seandainya sesuatu masa nanti kamu merasakan iman kamu goyah, dirundung kekecewaan dan juga kemurungan sampai terputusnya ikatan dengan allah taala, bacalah surah ad - dhuha dan juga biologi segala maknanya. inshaallah, dia hendak memulihkan keyakinan kamu sekali gus tingkatkan kepercayaan kamu terhadap hebatnya kekuasaan allah taala.






( sumber : tazkirah. net )

Getting Info...
-->