JANGAN Tinggalkan 2 Amalan Sunnah Selepas Solat Subuh dan Maghrib

Kesatu : membaca sebanyak 10 kali, dalam kondisi masih duduk tahiyat akhir dan juga tidak berkata - kata, sampai - sampai tuntas teks :

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ, يحيي ويميت, وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

“ tiada tuhan melainkan allah yang maha esa, tiada sekutu menurutnya. menurutnya seluruh kerajaan dan juga seluruh pujian. dialah yang menghidupkan dan juga mematikan, dan juga dialah yang yang maha berkuasa atas seluruh suatu. ”

kedua : membaca sebanyak 7 kali, saat sebelum berkata - kata sampai - sampai tuntas teks :

اللَّهُمَّ أَجِرْني مِنَ النَّار
“ ya allah, peliharalah saya daripada api neraka. ”

boleh pula membaca :

اللَّهُمَّ أَجِرْنَا مِنَ النَّار
“ ya allah, peliharalah kami daripada api neraka. ”

apakah fadilat amalan yang kesatu?
hadis daripada abu zar mengatakan, “sesungguhnya rasulullah s. a. w bersabda, ‘barangsiapa yang membaca selepas solat subuh, dalam kondisi kakinya masih serupa tasyahhud akhir, saat sebelum berkata - kata sebanyak 10 kali, ditulis menurutnya 10 kebaikan, dihapuskan daripadanya 10 kejahatan (dosa) , diangkatkan menurutnya 10 darjat (peran) , dan juga ia pada hari itu terpelihara daripada seluruh masalah yang dibenci, terbentang daripada syaitan, dan tidak terdapat sesuatu dosa yang mampu membinasakannya pada hari itu kecuali syirik (menyekutukan) allah’. ” (riwayat at - tarmizi dengan sanad hasan, imam ath - thobrani menyebutnya di dalam al - aushot dan juga al - kabir. amati pula shahih at - targhib wa at - tarhib: 1/306)
imam an - nasa’i menaikkan, “ dan juga menurutnya tiap yang dibacanya pahala seumpama melepaskan seseorang hamba. ”
imam at - tabrani menaikkan, “ dan juga menurutnya tiap apa yang dibacanya pahala melepaskan seseorang hamba daripada anak nabi ismail dengan harga seseorang daripada mereka 12000. ”

apa pula fadilat amalan yang kedua?
hadis daripada al - harith bin muslim daripada bapaknya mengatakan; nabi s. a. w bersabda, “ apabila kalian tuntas menunaikan solat subuh, hingga bacalah saat sebelum kalian berkata - kata: “ allahumma ajirna min nar” 7 kali, hingga sekiranya kalian wafat pada hari itu, allah menuliskan bagimu proteksi daripada api neraka. dan juga apabila kalian tuntas menunaikan solat magrib, hingga bacalah saat sebelum kalian berkata - kata: “allahumma ajirna min nar” 7 kali, hingga sekiranya kalian wafat pada malam itu, allah menuliskan bagimu proteksi daripada api neraka. ” (riwayat abu daud dan juga an - nasa’i)

*semoga jadi amalan dalam membolehkan kita menemukan keampunan daripada allah s. w. t dan ditempatkan di syurganya.. insyaallah 🙂







( sumber : www. islamik. informasi )

Getting Info...
-->