Inilah 6 Janji Allah Kepada Orang yang Rajin Bersedekah

Sedekah merupakan amalan yang mulia. sedekah dengan ikhlas hendak menjanjikan ganjaran pahala buat kita. kerana tiap perbuatan baik hendak dibalas dengan masalah yang baik pula. allah hendak melapangkan dada, membuatkan kita gembira, menyejukkan perasaan dan juga mensejahterkan segala hidup kita.

bersedekahlah kita walaupun sedikit dengan seikhlasnya. kerana, dalam tiap rezeki dan juga harta yang kita miliki itu ada pula hak teman . jadi, merupakan lebih baik bila dia dikongsi dan juga dinikmati berbarengan. beriman dengannya dan juga bersedekah seikhlasnya. sedekah seikhlasnya sanggup meringankan beban seorang dan juga menjauhkan diri kita daripada panas api neraka.

seluruh masalah ataupun wang yang kita sedekahkan kepada kalangan yang membutuhkan mesti terdiri daripada hasil yang halal. kerana, pemberian yang halal hendak menggugurkan dosa dan juga mendatangkan pahala. tidak hanya itu pula hendak dijauhkan dari bala. seorang yang bersedekah dengan harta yang halal pula hendak dijauhkan daripada api neraka dan juga hendak dimasukkan ke dalam syurga.

sekiranya seorang bersedekah dengan harta yang haram, ia tidak hendak memperolehi sebarang kebaikan kecuali azab kerana berikan suatu yang haram kepada teman . ada suatu hadith berkata bahawa di dalam neraka jahanam ada suatu rumah yang bernama ‘baitul huzni’ yang disediakan allah untuk orang yang bersedekah daripada harta yang haram.

tidak hanya mampu menolong sesama manusia, allah swt pula hendak membalasnya dengan pahala untuk mereka yang ikhlas melaksanakannya.

berikut merupakan janji - janji allah kepada kalangan yang suka bersedekah.

1. menghapuskan dosa - dosa orang yang bersedekah
janji allah yang kesatu untuk orang yang giat bersedekah merupakan sedekah itu mampu menghapuskan dosa orang yang mengerjakannya.

rasulullah saw, dia bersabda:

“sedekah mampu menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api. ” (hr. tirmidzi)

2. mampu berteduh di hari kiamat
nabi saw menggambarkan tentang 7 tipe manusia yang hendak menemukan berteduh pada hari yang tidak terdapat teduhan dari kepanasan di padang mahsyar. salah satu kalangan yang menemukan teduhan itu merupakan orang yang suka bersedekah. rasulullah saw bersabda:

“seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, dia menyembunyikan amalnya itu sampai - sampai tangan kirinya tidak mengenali apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya. ” (hr. bukhari)

3. harta tidak hendak menurun namun kian meningkat banyak
janji allah swt yang amat hebat bahawa harta orang yang giat bersedekah tidak hendak menurun walaupun disedekahkan seluruhnya, cuma sedikit yang tersisa buat keperluan tiap hari. rasulullah saw bersabda:

“harta tidak hendak menurun dengan bersedekah. dan juga seseorang hamba yang pemaaf tentu hendak allah tambahkan kebaikkan baginya” (hr. muslim)

4. mampu membebaskannya dari siksa kubur
rasulullah saw bersabda:

“sedekah hendak memadamkan api siksaan di dalam kubur. ” [hr. ath - thabrani]

5. ada pintu surga cuma buat orang yang bersedekah
dalam suatu hadits, rasulullah saw bersabda:

“orang membagikan menyumbangkan 2 harta di jalur allah, hingga ia hendak terpanggil oleh salah satu dari pintu syurga: wahai hamba allah, ke marilah buat mengarah kenikmatan. bila ia berasal dari kalangan orang - orang yang suka mendirikan solat, ia hendak terpanggil dari pintu solat, yang berasal dari golongan mujahid, hingga hendak terpanggil dari pintu jihad, bila ia berasal dari kalangan yang gemar bersedekah hendak terpanggil dari pintu sedekah. ” [hr. bukhari dan juga muslim]

6. menjauhkan diri dari api neraka
janji allah terakhir kepada mereka yang giat bersedekah merupakan hendak menjauhkan diri dari api neraka. nyatanya walaupun cuma sedekah dengan jumlah yang sedikit, tetapi sedekah tersebut mempunyai andil buat menjauhkan diri dari api neraka. terus menjadi banyak sedekah yang dicoba, hingga hendak terus menjadi jauhlah darinya. rasulullah saw bersabda:

“jauhilah api neraka, walaupun cuma dengan bersedekah sebiji kurma. bila kalian tidak memiliki, hingga dapat dengan kalimah thayyibah” [hr. bukhari dan juga muslim]

demikianlah pembahasan menimpa 6 janji allah swt kepada mukmin yang giat bersedekah. begitu banyak keutamaan yang hendak diperoleh mukmin yang gemar bersedakah ini. buat itu, keluarkan sedikit harta buat bersedekah, supaya allah membagikan kita janji - janji mulia tersebut.






( sumber: didakwah. blogspot. co. id )

Getting Info...
-->