Suami yang Biarkan Isterinya Tidak Menutup Aurat Tak Akan Dilihat Oleh Allah di Akhirat

Suami memiliki tanggung jawab besar kepada isteri dan juga anak - anaknya. kerana seluruh yang dicoba oleh anak dan juga isterinya sesuatu kala nanti hendak dipertanggungjawapkan kepada suami/bapak.

bagaikan contoh, misalan isteri kamu baik, menawan, tetapi ia tidak mahu menutup rambut/aurat? jadi, bererti sang suami wajib banyak tabah menasihati isterinya ini. kenapa yang sibuk - sibuk suaminya, bila sang isteri tidak menutup rambut/aurat? jawapannya terdapat dalam firman - nya:

“katakanlah kepada orang lelaki yang beriman, “hendaklah mereka menahan pemikirannya, dan juga memelihara kemaluannya; yang demikian itu merupakan lebih suci untuk mereka, sebetulnya allâh maha mengenali apa yang mereka perbuat. ”

katakanlah kepada perempuan yang beriman,

“hendaklah mereka menahan pemikirannya, dan juga memelihara kemaluannya, dan juga janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) terlihat dari padanya. dan juga hendaklah mereka menutupkan kain cadar ke dadanya, dan juga janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, ataupun bapak mereka, ataupun bapak suami mereka, ataupun putera–putera mereka, ataupun putera–putera suami mereka, ataupun saudara - saudara pria mereka, ataupun putera - putera kerabat lelaki mereka, ataupun putera - putera kerabat wanita mereka, ataupun wanita - wanita islam, ataupun budak - budak yang mereka miliki, ataupun pelayan - pelayan lelaki yang tidak memiliki kemauan (terhadap perempuan) ataupun kanak - kanak yang belum paham tentang rambut/aurat perempuan. dan juga janganlah mereka memukulkan kakinya supaya dikenal perhiasan yang mereka sembunyikan. dan juga bertaubatlah kalian sekaligus kepada allâh, wahai orang - orang yang beriman biar kalian beruntung, ” (qs. an - nûr [24]: 31).

bersumber pada ayat di atas, perintah menutup rambut/aurat itu harus keatas seluruh muslimah, tercantum isteri kita.

oleh kerana itu, bagaikan seseorang suami yang soleh dan juga bijak, tentu kita wajib menasihati pendamping hidup kita supaya tidak memperoleh dosa kerana melalaikan perintah allah swt di atas.

lebih - lebih lagi, bagaikan seseorang suami itu mempunyai tanggungjawab buat mendidik kanak - kanak dan juga isterinya supaya melangsungkan perintah - nya dan juga menghindari seluruh larangan - nya. dimana seluruh amanah itu nanti hendak dimohon pertanggungjawabannya oleh allah swt.

tidak hanya itu, bila seseorang suami membiarkan isterinya membuka rambut/aurat hingga dia hendak tercantum dalam salah satu karakteristik lelaki yang tidak hendak dilihat allah swt pada hari kiamat.

salah satunya merupakan dayus, iaitu lelaki yang tidak memiliki kerasa cemburu terhadap isterinya. perbuatannya diucap diyatsah.

rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“ada 3 orang yang tidak hendak dilihat allah pada hari kiamat: orang yang durhaka kepada kedua orang tuanya, perempuan yang meniru style lelaki, dan juga dayus. ” (hr. an nasa’i dan juga ahmad).

ada juga salah satu wujud perbuatan diyatsah ataupun perilaku lelaki dayus iaitu membiarkan isterinya tidak menutup rambut/aurat. karena, menutup rambut/aurat merupakan kewajipan seseorang muslimah.

tidak terdapat satu juga ulama yang mengingkari kewajipan menutup rambut/aurat. sebaliknya rambut/aurat perempuan bagi jumhur ulama merupakan segala badannya kecuali muka dan juga telapak tangan.

oleh kerana itu, bila kita bagaikan seseorang suami tidak mau tergolong dalam karakteristik lelaki dayus, hingga mulai dikala ini kita nasihati isteri kita secara ma’ruf, baik langsung ataupun tidak langsung.

trik menasihati langsung semisal dengan menarangkan perintah allah swt tentang kewajiban menutup rambut/aurat untuk wanita muslim, tentu menasihatinya dengan trik ma’ruf tanpa wajib meninggikan suara ataupun memarahinya.

sedangkan trik menasihati tidak langsung semisal dengan membagikan video ceramah - ceramah ataupun buku - buku tentang kewajiban menutup rambut/aurat.

mudah - mudahan kita para suami dikasih kesabaran dan juga kelapangan hati buat mendidik isteri kita supaya jadi lebih baik lagi.

waallahu’alam.






( sumber: islamituindah. com. my )

Getting Info...
-->