Kita Masuk Surga Bukan Karena Amalan Kita, Tapi Karena Rahmat Allah

Saudaraku sekaligus, masuk syurga sesungguhnya merupakan dengan rahmat allah. sebetulnya seseorang manusia mampu masuk syurga iaitu sekedar dengan rahmat allah.

kita besok mau masuk syurga, kerana rahmat allah kepada kita, kerana kasihan allah kepada kita, bukan kerana amalan kita. manusia besok bahwa nak masuk syurga, bukan kerana amalan ia, bukan kerana ia giat sembahyang sunat, bukan kerana ia giat puasa sunat, bukan kerana ia giat berangkat umrah, bukan kerana ia berangkat menunaikan haji sebanyak 3 kali, bukan kerana ia banyak sedekah.

namun ia mampu masuk syurga kerana rahmat allah. kerana allah kasihan kepada kita. allah nak kasihan kepada kita, allah hendak tengok amalan yang kita buat. butuh diingat saudaraku sekaligus, amalan yang kita buat, tidak semestinya membolehkan kita masuk ke dalam syurga allah.

hingga bukanlah boleh kita kata, boleh mampu masuk syurga sekedar dengan amal ibadah apabila berbuat amal ibadah. tidak boleh. bagaikan contoh, “macam mana ni, saya dahulu sembahyang tidak tinggai, berbagai mana saya tidak masuk syurga? ”

tidak boleh kata berbagai itu, karena, masuk syurga bukan kerana sembahyang itu, namun kerana, rahmat daripada allah. hingga i’tikad (kepercayaan dan juga keyakinan) yang demikian itu merupakan i’tikad yang tidak sesungguhnya.

siapa yang kata ia buat amal ia boleh masuk syurga, itu i’tikad yang tidak betul. ia masuk syurga, kerana rahmat allah, kerana allah kasihan kepada kita.

kerana merupakan kita manusia, hamba allah. takkanlah hambanya, hingga tetaplah duduk di dasar naungan limpah rahmat - nya. kita bagaikan hamba, mengharapkan belas kasihan tuan. bagaikan hamba, kita harap allah kasihan kepada kita. itu sahaja.

dan juga sekiranya seorang yang mengerjakan apa yang disuruhnya itu, hingga dimasukkan dia kedalam neraka, hingga tidak boleh seorang itu mengatakan, kenapa? bahwa seorang itu sembahyang, seketika ia masuk neraka, ia tidak boleh kata pada allah,

“pasai apa aku masuk neraka sebaliknya aku sembahyang? ” saudaraku sekaligus butuh ingat, dalam al - quran allah taala terdapat berfirman:
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ

“maka celakalah orang yang shalat” (qs. al - maun : 4)

orang yang sembahyang yang berbagai mana? ayat yang seterusnya terdapat menggambarkan sebab - sebab mengapa orang - orang yang sembahyang, seketika allah taala letakkan ia kedalam neraka.

maknanya, terdapat orang yang sembahyang, tetapi kena masuk neraka.. kerana sembahyang yang ia buat itu tidak menepati sembahyang yang dikehendaki oleh allah. maknanya, amal ibadah yang kita buat, belum menjamin tempat kita dalam syurga.

amal ibadah yang kita buat ini cuma diperuntukan karena musabab buat allah berikan rahmat kepada kita. rahmat allah menempatkan kita kedalam syurga allah.

kerana hambanya, dan juga miliknya, hingga turut suka tuannya. oleh kerana kita hamba allah, turut suka allah ia nak buat apa kepada kita, kita tidak boleh pertikai aksi allah.

allah dah berjanji, siapa yang berbuat baik, hingga ia hendak balas baik. dan juga allah tidak mungkir janji. mana - mana orang yang berbuat baik, allah hendak untuk balasan baik kepada kita. hingga itu janji allah ta’ala kepada seluruh hamba - nya.

mudah - mudahan apa yang aku tuliskan ini berguna. sekian sahaja dulu. jumpa lagi di penyusunan hendak tiba. terima kasih kerana mengosongkan masa buat membaca. wallahua’lam






( sumber: nasihatustaz. my )

Getting Info...
-->