Inilah Ayat Al-Quran yang Menggetarkan Hati Umar dan Membuatnya Masuk Islam

Saat sebelum masuk islam umar bin khattab diketahui bagaikan penentang islam yang keras. cerita masuknya umar ke dalam islam menggambarkan kejadian yang menegangkan, dimana dia berposisi dalam puncak kemarahan bakal menewaskan rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam yang dianggapnya telah memecah persatuan suku quraisy, karna membelot dari agama nenek moyang.

syahdan, dengan pedang terhunus umar juga melangkahkan kakinya ke rumah rasulullahshalallahu ‘alaihi wassalam.

di ekspedisi dia berpapasan dengan nu’aim bin abdillah yang memberitahu umar kalau adiknya fatimah dan juga suaminya telah memeluk islam.

mendengar itu umar juga bergegas mengarah ke rumah fatimah. dikala itu di dalam rumah khabbab bin art lagi mengarahkan al - quran kepada fatimah dan juga suaminya.

kala khabbab merasakan kehadiran umar, ia lekas bersembunyi di balik rumah. sedangkan fatimah, lekas menyembunyikan lembaran al - quran.

umar yang telah mendengar apa yang dianjurkan khabab lekas masuk ke dalam rumah dengan penuh amarah. umar memohon fatimah menampilkan apa yang telah dibacanya, tetapi fatimah menolak karna menyangka umar merupakan seseorang yang kotor.

dia mengajukan ketentuan kepada umar supaya bersuci bila mau membaca alquran. hingga umar juga mandi dan juga membaca lembaran quran yang muat surah thaha, yang kemudian menggetarkan hatinya dan juga buatnya masuk islam:

طه

مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى

إِلا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى

تَنْزِيلا مِمَّنْ خَلَقَ الأرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلا

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

taahaa.

kami tidak merendahkan a - quran ini kepadamu buat menyusahkanmu.

namun bagaikan peringatan untuk orang yang cemas (kepada allah) ,

ialah diturunkan dari allah yang menghasilkan bumi dan juga langit yang besar.

(ialah) tuhan yang maha pemurah. yang bersemayam di atas ‘arsy.






( sumber: oasemuslim. com )

Getting Info...
-->