Kenapa Umat Islam Mengelilingi Ka’bah? Ini Jawaban Dr. Zakir Naik

Anonim
Dokter. zakir naik merupakan nama yg tidak asing lagi di seluruh dunia. dia terkenal bagaikan seseorang pakar dalam penggalan perbandingan agama diperingkat antarabangsa.

dia begitu terkenal dengan tehnik pidato dan debatnya yang begitu mantap dan terkesan, mengenakan dalil - dalil dari pada al - quran dan hadis yang sahih dan juga sebagian kitab - kitab agama lain serupa kita bible, kitab veda, kitab bhagwad geeta, kitab upandishads dan banyak lagi.

kembara dakwahnya pula tampaknya terkesan dan efektif bila komunitas ceramah dia sentiasa menarik ketertarikan sebagian ribu hadirin dari pelbagai latar balik agama.

dilahirkan pada 18 oktober 1965 di mumbai, india dia pula terkenal dengan kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan dan juga berikan jawapan yang menyakinkan pada bebrapa permasalahan yang dikemukakan dengan trik sepontan.

mendekati th. 2002, dia sudahpun berikan lebih dari pada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa serupa di amerika syarikat, kanada, united kingdom, arab saudi, united arab emirates, kuwait, qatar, bahrain, oman, afrika selatan, itali, mauritius, australia, malaysia, singapore, hong - kong, thailand, guyana (amerika selatan) dan banyak lagi termasuklah ceramah di tempat asal dia seorang diri ; india.

didalam masing - masing ceramahnya nyatanya banyak bebrapa permasalahan diserahkan padanya. apa yang menarik peluang ini penulis menginginkan berkongsikan dengan pembaca seluruhnya tentang permasalahan “mengapa umat islam melingkari ka’bah? ayo kita amati jawapan dari dokter. zakir naik ini.

dalam satu komunitas terbuka yang di hadiri oleh sebagian ribu orang dan disiarkan di peace televisi, seorang lelaki ajukan persoalan pada dokter zakir naik, mengapa umat islam melingkari ka’bah dikala haji dan umrah. terdapatkah alasan ilmiah dan logik disebaliknya?

aku menginginkan ketahui menimpa ka’bah. iktikad aku, apa uraian dengan trik kajian keilmuan dan logik utamanya ka’bah? dan mengapa umat islam melingkari ka’bah? ”

jawapan dokter. zakir naik mengapa muslim melingkari kabah

kerabat ini ajukan persoalan dengan bagus.

apa utamanya ka’bah bagi kajian keilmuan dan logik? dan mengapa umat islam mengelili ka’bah?

ramai orang tidaklah islam berasumsi bahawa umat islam menyembah ka’bah. aku hendak berikan jawapan aku dan nanti aku hendak berikan jawapan dengan trik ilmiah.

aku hendak satukan bertepatan.
menanggapi soalan kerabat dan menanggapi orang tidaklah islam yang lain atas kesalahfahaman ini.

ka’bah ialah kiblat, serupa firman allah dalam (AL) qur’an :

“dan dimana aja kamu terdapat, palingkanlah mukamu ke arah ka’bah” (qs.  (AL) baqarah : 144)

dalam bhs arab, kiblat. jadi ka’bah hanya buat arah. bagaikan contoh, semisal dikala ini kita sembahyang, sebagian orang menghadap selatan, terdapat yang menghadap utara, terdapat yang ke timur, terdapat yang ke barat. ke arah mana yang kamu ikut? jadi buat persatuan, kami menghadap pada satu arah ka’bah.

jadi ka’bah ialah kiblat kami. tidak terdapat seorang muslim pula yang sempat menyembah ka’bah.

dan dikala peta geografi dunia kesatu kalinya ialah muslim yang buat itu kesatu kalinya. angkatan laut (AL) idrisi pada th. 1154 yang buat peta dunia, terlebih lagi pula muslim yang buat peta dunia itu, kutub selatan terdapat diatas dan kutub utara terdapat dibawah dan ka’bah terdapat di tengah - tengah.

kemudian orang barat meluncurkan kartografi (pembuatan peta) dan merubah kutub utara ke atas dan kutub selatan ke dasar, terlebih lagi pula ka’bah senantiasa masih terdapat di tengah - tengah.

jadi di bahagian mana pula kamu terdapat didunia, apabila kamu terdapat di utara menghadap ke selatan, apabila kamu terdapat di timur menghadap ke barat, apabila kamu terdapat di barat menghadap ke timur, apabila kamu di selatan menghadap ke utara. seluruhnya muslim didunia menghadap pada satu arah iaitu ka’bah dan ka’bah ialah kiblat.

dikala ini, dikala kamu berangkat umrah, dikala berangkat haji, kita jalani tawaf melingkari ka’bah. kita jalur melingkari ka’bah. kenapa kami jalur melingkari ka’bah? pada intinya ialah kerana tuhan pencipta. dan nabi muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam jalani itu.

kamu ajukan persoalan, apa alasan logiknya? ini tidak dipaparkan dalam quran dan hadis. apabila aku ialah orang yang berakal mahu berpikir, kenapa kami jalur mengelilinginya? alasan yang dapat aku pikirkan ialah masing - masing bundaran hanya miliki satu titik tengah. kita jalur melingkari ka’bah ialah buat menampilkan bahawa hanya terdapat satu tuhan.

kerana bundaran hanya miliki satu titik tengah hendak tidak terdapat 2 titik tengah. apabila kita jalur melingkari ka’bah ialah buat menampilkan bahawa hanya terdapat satu tuhan.

dan statment umar bin khattab radhiyallahu ‘anhu dikala mencium hajar aswad yang terdapat di ka’bah, “hajar aswad ini cuma batu yg tidak mampu berikan kebaikan dan keburukan. aku menciumnya kerana amati nabi menciumnya. ” jadi tidak terdapat muslim yang menyembah ka’bah.

terlebih lagi pula di jaman nabi, terdapat sahabat dekat yang melantunkan azan diatas ka’bah. tidak terdapat orang yang menyembah sesuatu perihal lalu berani berdiri di atasnya.

jadi ka’bah ialah kiblat, hanya arah. tidaklah disembah.






(sumber: liputanterupdate. com )

Getting Info...
-->