7 Sunnah Nabi Paling Hebat yang Perlu Kita Diamalkan

Anonim
Dalam kehidupan tiap hari terdapat ketika kita bisa jadi telah melampaui batasan. imaginasi kotor, obrolan dan juga perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya terus menjadi jauh dengan allah swt.

namun seperti itu kita manusia, tidak lari dari kesilapan dan juga mujurlah allah senantiasa membuka pintu taubat kepada kita, supaya mampu kita meneruskan ekspedisi mengarah akhirat dengan lebih berkat.

sebaiknya kita sekurang - kurangnya senantiasa melindungi 7 sunnah nabi tiap hari. ketujuh sunnah nabi saw itu merupakan:

sunnah #1
tahajjud, kerana kemuliaan seseorang mukmin terletak pada tahajjudnya. nyatanya doa gampang termakbul dan juga menjadikan kita terus menjadi kira - kira dengan allah.

sunnah #2
membaca al - qur’an saat sebelum terbit matahari, alangkah baiknya saat sebelum mata memandang dunia, hendaknya mata membaca al - qur’an terlebih dulu dengan penuh uraian. amat tidak bila sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3qul, ataupun ayat qursi.

sunnah #3
jangan tinggalkan masjid paling utama di waktu subuh. saat sebelum melangkah kemana juga langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid menggambarkan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin namun panggilan allah yang mencari orang beriman buat memakmurkan masjid allah.

sunnah #4
jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. yakinlah, kesan solat dhuha amat dahsyat dalam mendatangkan rezeki.

sunnah #5
jaga sedekah tiap hari. allah menggemari orang yang suka bersedekah, dan juga malaikat allah senantiasa mendoakan kepada orang yang bersedekah tiap hari. percayalah, sedekah yang dikasih hendak dibalas oleh allah berlipat kali ganda.

sunnah #6
jaga wudhu’ terus menerus kerana allah mencintai hamba yang berwudhu’. kata khalifah ali bin abu thalib,

“orang yang senantiasa berwudhu’ tetap dia hendak terasa senantiasa solat walaupun dia lagi tidak solat, dan juga dilindungi oleh malaikat dengan 2 doa, ampuni dosa dan juga sayangi ia ya allah”

sunnah #7
amalkan istighfar tiap dikala. dengan istighfar permasalahan yang terjalin kerana dosa kita hendak dijauhkan oleh allah.

mudah - mudahan berguna dan juga selamat beramali






(sumber: binusrah. blogspot. co. id )

Getting Info...
-->